Skip to content

Menyabarkan Diri Untuk Bersabar

October 29, 2012

“Sesungguhnya engkau tidak mempunyai keupayaan untuk menyabarkan diri supaya bersabar denganku!” kata Khidir alayhi al-Salam.

Dua kali sabar.

Bukan sekadar sabar.

Tetapi menyabarkan diri untuk bersabar.

Demikian ‘ugutan’ Khidir terhadap hasrat Musa ‘alayhi al-Salaam yang mahu mengikutinya bermusafir demi belajar dan mendapat AL-RUSHD! Petunjuk, yang membezakan antara hitam dan putih, betul dan salah, haq dan batil, sebagai matlamat sebuah pembelajaran.

“Dia (Khidir) menjawab: “Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan berupaya untuk bersabar bersamaku” [Al-Kahf 18: 67]

Menimbulkan ancaman atau Tarhib bukanlah sesuatu yang bertentangan dengan semangat belajar. Dalam kita menggalakkan pembelajaran, ada juga unsur-unsur pemeriksaan realiti yang mesti dilakukan. Sama seperti Luqman, tatkala menasihati anaknya agar mendirikan solat, mengajak manusia kepada makruf dan mencegah mereka daripada mungkar [Luqman 31: 17], Luqman mengingatkan anaknya supaya bersabar dengan apa yang pasti menimpa lanjutan daripada itu.

Sesungguhnya ada sesetengah perkara, ia hanya boleh dilakukan dengan keazaman yang bulat, teguh, tekad!

Bukan hangat-hangat tahi ayam.

GERTAKAN JADI KEPERLUAN

Ada sebab mengapa Khidir menggertak Musa.

Sukar untuk mencari upaya sabar, kerana apa yang bakal dipelajari oleh Musa bukan sesuatu yang biasa di dalam silibus.

Ia berbeza.

“Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi?” [Al-Kahf 18: 68]

Apa yang bakal Musa pelajari bukan sesuatu yang sudah tersedia di dalam silibus, jelas kelihatan pangkal, tengah dan hujungnya. Terang learning outcomes (hasil pembelajaran) seperti yang sering ditemui dalam proses biasa.

Kali ini, Musa bakal belajar sesuatu tanpa big picture. Semasa belajar, tidak diketahui apakah makna benda yang dipelajari. Sesuatu yang tidak boleh difahami secara pantas. Ia bagai kepingan-kepingan puzzle yang memerlukan kepingan itu dihimpun lengkap, dicantumkan dengan betul untuk mendapat kefahaman mengenai apa yang dipelajari.

Mungkin matlamat akhirnya bukan apa yang dipelajari.

Tetapi proses belajar itu sendiri.

Bahawa dalam usaha menuntut ilmu, ada sesetengah perkara yang kita perlu belajar tanpa memahami apakah tujuannya benda itu diajar.  Belajar dahulu. Biar pun jemu, kabur, menimbulkan keliru.

KHABAR DAN KHUBR

Apatah lagi, subjek yang dipelajari bukan KHABAR tetapi KHUBR.

Khabar adalah maklumat yang diketahui melalui pengajaran dan pembelajaran manusia.

Khubr adalah sesuatu yang hanya diketahui hakikatnya daripada Allah, sama ada melalui wahyu, atau melalui proses memahami hikmah yang jauh dan tersembunyi.

Yang kesemua itu diatasi dengan komitmen kepada satu sahaja, yakni matlamat akhir belajar iaitu beroleh al-Rushd.

“Nabi Musa berkata kepadanya (Khidir): Bolehkah aku mengikutmu, supaya dengannya engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?” [Al-Kahf 18: 66]

Bukan mudah untuk belajar sesuatu yang kita tidak jelas apa tujuan ia datang sebagai pelajaran kepada hidup kita.

Sebahagian besar hal seperti ini hadir di luar buku, di luar kelas.

Semasa belajar, kita jatuh sakit. Terkunci di dalam rumah dan tidak boleh ke dewan peperiksaan, bencana alam, pensyarah mengajar falsafah Islam sambil meletakkan kakinya di atas meja, benda-benda yang menimbulkan kemarahan, kekecewaan, tanda tanya, rasa ingin membantah, tetapi akhirnya kita diuji untuk menterjemahkan semua itu dengan sesuatu yang akhirnya membantu kita beroleh AL-RUSHD.

Membezakan kebenaran daripada kebatilan.

Kemahiran, hasil daripada misteri yang datang dalam bentuk yang tidak disilibuskan ia kepada kita. Tetapi hadir dalam kejadian yang menguji diri untuk bersabar mencari hikmah, bukan melatah membatalkan hasanah.

Sungguh.

Al-Rushd itu mahal.

Sulit sekali upaya sabar.

Musa harus bersedia.

Khidir tanpa berselindung mengandaikan kebarangkaliannya.

Dan Khidir bukan mempertikaikan Musa sama ada beliau seorang penyabar atau tidak. Khidir hanya menegaskan bahawa Musa mungkin mengalami masalah untuk bersabar ketika bersama dengannya. Itu sahaja.

MENGALAH ATAU MENYAHUTNYA

Dan ancaman itu tidak menjadikan Musa goyah tekad dan berundur sebelum melangkah.

Musa mengambilnya sebagai cabaran.

“Nabi Musa berkata: “Engkau akan dapati aku, Insha Allah: orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu” [Al-Kahf 18: 69]

Mereka yang bercita-cita mahu menjadi ustaz, ulama’, pewaris Anbiya’.

Mereka yang bercita-cita mahu menjadi doktor, membantu umat manusia.

Mereka yang bercita-cita mahu menjadi bapa mithali, pemimpin keluarga bertaqwa menuju Syurga.

Dalam galakan ada ancaman.

Bahawa kejayaan bukan murah boleh dijual beli, pinjam pulang, ambil tinggal sesuka hati.

Ia memerlukan komitmen.

Tekad.

Yang adakalanya lebih perlahan daripada sambungan internet dial-up.

Yang generasi Y tidak berpeluang merasai kesabaran menggunakannya.

COPAS dari http://saifulislam.com

Advertisements

PIALA MALAYSIA 2012 – Why always us?

October 23, 2012

Perlawanan akhir Piala Malaysia 2012 menemukan antara dua pasukan gergasi iaitu Kelantan selaku juara Liga Super dan ATM juara Liga Perdana. Kedua-dua pasukan mempamerkan taktik dan gaya permainan yang cemerlang sehingga susah untuk meramalkan siapakah yang akan menjulang piala untuk tahun ini. Walaubagaimanapun, juara bertahan Kelantan akhirnya memecahkan kebuntuan apabila akhirnya Indra Putra menjaringkan gol kemenangan hasil assist dari Kapten Kelantan, Piya pada masa tambahan. keputusan berakhir 3-2. Antara sorakan dan jeritan semangat yang mendominasi stadium adalah:

“Gomo klate gomo” (Kelantan)
“AAAAAATM” (ATM)
dan
“Reff Gilo!” (Kelantan, atas sebab ‘kebangangan’ reff dalam membuat keputusa sepanjang perlawanan berlangsung)

Sekian laporan dari kawe, ore klate.

Keadaan diluar stadium.

Tiket beli last minit. Gamble je g stadium. Nasib baik ada, kalo tak… huhu 

This Is Stadium Shah Alam.

Selamanya The Red Warriors !

Stadium penuh ngan penyokong The Red Warriors jah..

Gelombang Merah sek-sek klate !

Sesi warming up sebelum game start.

Game nak start dah.

Fans klate wat ona.. pastu kalu kena denda gak, KAFA hok jadi mangsanya. jeng parok sek nih. Padahal org larang doh bowok botol, bedil dll. Tok make samey sengoti la sek-sek nih..

Klate sumbak sbutir. 1-0

Klate sumbak sbutir. 1-0

ATM pulok sumbak. pakat senyap habih sek-sek ni.. sorok parok sek-sek ATM.

Kegembiraan ATM tok dey smeta. Klate bubuh pulok sbutir. Gegey glegok sek ni besorok.

Antara pnyokong klate hok tegar. Smeta-meta jadi saing nge kawe. haha

Hasil assist dari kapten TRW, Piya, Indra sumbak gol kemenangan buat pasukan klate. Keputusan final Piala Malaysia Kelantan 3, ATM 2.

Serba Salah

October 19, 2012

Nasihatkan orang memang senang. Tu la, ni la. Tapi bila terjadi pada diri sendiri, hurmm.. sume nasihat tu hilang entah kemana. Tetiba rasa serba salah ngan diri ni. Bak kata orang tua-tua dulu, tipu orang memang la boleh, tapi tipu diri sendiri? Boleh? huhuhu.. jeng kreng molep gini.

2012

October 15, 2012

2012 is very a tough year for me. It taught me many things about life. I’ll miss 2012. Year of memory.

Just With Love ~

September 24, 2012

Today is my day.

What i need to do is to keep moving

Without turning back

To regret what has happened in the past

We just need optimist with ourselves

And move along the journey

It has been two decades since i was born

And too many things happened within this decades

Some have shifted my mind towards better and some towards bad

I do not know how many time again my mind will shift

Eventhough the life is seemed to be very hard

But with all the trust and love

The life is nice to me

Now i am having another journey of life

Which is a part of the complete journey

This journey seems to be the most crucial one

Every path needs a matured justification

Cannot simply make it as ago

Among thousand pathes

I have to choose one

Heart must be as strong as steel

Mind must be as wide as space

Life must go on

The decision is up to us

So i choose to continue this journey that i have chosen last time

It has been half since last time

I just need to make it complete in time

Either i make it with my heart or not

I decide it

And now

With the witness of moon and sun

I choose to go with all my heart for it

Just with love~~~

Debate

September 10, 2012

Mulut lancang, ayat pedas, pandai auta dan putar belit, bermain isu, yakin, pandai psiko, guna nada suara yang berbeza, mendengar dengan baik, fokus dan berani untuk berdebat — antara yang perlu ada pada seorang pendebat.

Debate? I was never involve in any formal debate before until i went to PLKN. Yet, in PLKN, i just went for the selection.

I dare to debate but, not that confident to speak confidently i front of people since has no skill in that.

After i entered UPM, i once again selected to join debate team (Malay) to represent my college in debate competition. At the first time, i thought what the hell is this ? I was never joined any debate competition before, why me?

Ah. No other reason. Because i really love to speak and very talk-active. Damn !

I have no choice. Nobody wants to replace me. Their reason is they have no experience + self-confident to debate. What the heck? U think i have such things?

Huh. What to do. I just joined. Luckily, our team has one guy which is very skillful in debating. He used to represent his school in debate competitions ! What a grace !

My teammates are Yanie, Marina,  Denggi (not a real name) and Sabon (not a real name). 2-3 days before the event we practiced a lot o how to debate with skill. If not, the way i debate is like orang kampung bersembang di kedai kopi la. So bad ! Fortunately Sabon can share his experience and knowledge so that i can practice what he said during the debate.

On the first day of the competition, i was very ‘hang’ with the situation. It was very tension. Damn stressed. Because before this we just played around with ourselves. No sparing, no serious way of practice ! But just went ahead with all things that i had. Doesn’t matter i looked silly or what. As long as i can finish my turn well.

If i’m not mistaken, during the first day, we got six round of debate. It was very tiring. We have to prepare ourselves well. To think intensively is not an easy matter. But once u got the rhythm, everything will be smooth. 🙂

During that time we managed to qualified till semi-quarter. And i still remember, during semi-quarter, i was did my best performance ever. But luck was not our side. We lost to KTDI with a very-very small margin.

But i satisfied. Because i gave my best shot on that time. Even though we lost, but we lost with pride ! Yet, KTDI team was very skillful team. They won the competition after they met K10 during the final.

————–

I learnt so many things from debate.

Debate teaches me on how to think rationally (please click here). No bias.

Sometimes when we get a topic for debate, it looks like ‘oh shit, this topic is giving advantage to other side’. But as a debater, we must look an issue from different perspectives. Not a straight vision, but expands it as much as possible. A good debater will have 360 degree vision. More debate they join, more loopholes they will cover. They can apply both ‘macro-picture vision’ and ‘micro-picture vision’ in judging an issue. That is why a good leader is a good debater.

People that has no skill in rational thinking, they will tend to influence with people or majority, even the majority doesn’t mean the truth.

Everything that we are going to do must be rational and its own argument. The rest depending on us whether we want to do it or not.

15. Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk disembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka)? Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah? (Al-Kahfi: 15)

————–

I still remember how shocked i was when we were given the topics for the competition. It was about 30 topics to study. For the each topics, we must study for the its pros and cons. OMG !

Then we divided the topics to everyone. After we found info on the topics, then we met again for discussion.

To debate well, we must understand each issue well. After understand the issue, we must look for the case of the issue. The case that we want to relate to the issue must be ‘really’ related to the issue. Not just we ‘think’ it is related. If the case that we make as point is not related to the issue in ‘actual’ , then we die ! That is why, a debater is not only spoon-feeding (iktikad membuta-tuli) person. Every info that they received will be inspected and investigated well before they come out with any conclusion.

Some people just digest whatever come to them. They never put an effort to do some checking on what is actually came to them. Is the thing fake or truth?

 

6. Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.  (Al-Hujurat: 6)

————–

A part of K2 debate team is a sweet memory form me. I still remember how gelabah i was during that time. How many time i argued with Sabon during discussion. How tingtong were we after the first round of debate because tomorrow got kenegaraan and titas test?

But i really enjoyed it and learnt a lot from it.

Sometimes when i see debate on TV involving ‘high class’ people, i see some of them are just showing their silly and stupidity. Especially in parliament. They just ‘bajet bagus’ by becoming people representative, but in fact they are just uncivilized people with uncivilized manner. (Condolences from me)

Apabila hidayah Allah menyapa….

August 30, 2012